Vereniging voor mensen met een verstandelijke handicap.

slideshow

Brochure persoonsvolgende financiering in eenvoudige taal

Brochure ‘Baas in eigen zorg’
 
De zorg en ondersteuning van personen met een handicap kregen een nieuw kleedje. Een kleedje op maat.
Lees er meer over in deze brochure van Inclusie Vlaanderen, speciaal geschreven voor personen met een verstandelijke handicap.

Jani Kazaltzis, misschien zag je hem al op tv. Hij geeft raad over hoe je je moet kleden. Als hij vindt dat een persoon mottig gekleed is, laat hij dit duidelijk merken.
Daarna gaat hij met deze persoon shoppen. Samen kiezen ze dan kledij:
- die de persoon beter past
- moderner is
De persoon voelt zich met de leuke kledij op slag beter in zijn vel. Zijn leven wordt er gelukkiger door.

Net zo was het met de zorg voor personen met een handicap. Ook die moest dringend moderne kledij aan.
Want de zorg leek op een jurk voor een oma of op het hemd van een oude rocker. Dat moest anders. Zeker omdat België aan de Verenigde Naties had beloofd: ‘Wij doen mee. Wij gaan mee zorgen voor gelijke rechten voor onze burgers met een handicap

De Verenigde Naties, dat zijn 51 naties (landen) bij mekaar. Ze werken samen om het leven van hun burgers beter te maken.
In 2006 schreven ze samen een Verdrag. Hierin staan alle rechten van personen met een handicap.
Het komt hier op neer: personen met een handicap moeten dezelfde rechten hebben als iedereen. Alle landen moeten zorgen dat ze die krijgen.
In 2009 zei België: We doen mee!

En zo gezegd, zo gedaan. België stak de zorg in een nieuw kleedje. Dit is de zorgvernieuwing, waar je zoveel over leest. Meestal zijn dit moeilijke teksten. Ook personen zonder verstandelijke handicap begrijpen ze niet altijd. Deze uitleg is hier dus helemaal op zijn plaats.

 

Hoe was de zorg vroeger?
Stel: je hebt een minister van Mode. Die laat één kleedje, één bloesje,  één herenhemd, één T-shirt en één jeans ontwerpen. Daarna geeft de minister de patronen aan enkele grote winkelketens. Die krijgen geld om deze kledingstukken te produceren.
Als de kledij in de rekken hangt, mogen personen met een handicap een kledingstuk halen.
De keuze is maar klein. Er is van alles maar één model. Paskamers zijn niet nodig. Waarom zou je passen? Alles is maar in één maat te krijgen. De personen met een handicap kunnen niet gaan kopen in boetieks, waar kledij hangt die beter bij ze past.
Zo ging het vroeger in de zorg voor personen met een handicap.


De restyling van de zorg
Restyling, dat is wat Jani Kazaltzis doet. Het betekent: zorgen voor een nieuwe “stijl”.
In de zorg was het minister Jo Vandeurzen die zorgde voor een nieuwe stijl. Hij zette de schaar in de oude patronen. En ontwierp een geheel nieuwe zorg.
Vroeger kregen diensten en voorzieningen geld van de minister. Daarmee konden ze personen met een handicap opvangen.
Voortaan krijgt de persoon met een handicap zelf het geld in handen. Met dit budget kan hij zelf zorg gaan kopen. Zorg die bij hem past.

Kledij moet goed passen, maar ook de zorg. Net zoals er maatkledij bestaat, is er ook zorg op maat. En daar heeft elke persoon met een handicap recht op. Zorg mag niet knellen. Zorg mag niet beklemmen. Ondersteuning mag ook niet te los zitten, want dan voel je geen steun en val je om … .

 

Ook hier een BOB-campagne!
De BOB-campagne is een gekende actie tegen alcoholgebruik in het verkeer. Chauffeurs die nuchter rijden, krijgen als beloning een BOB-sleutelhanger. Een hele tijd deed de naam Bob direct denken aan deze verkeerscampagne.
Maar nu is er een andere Bob. Het is nu ook een afkorting in de zorgwereld. (Net of er nog niet genoeg zijn ). BOB is hier de afkorting voor BasisOndersteuningsBudget. Een woord als een lintmeter zo lang. Laat het ons dus even in stukken hakken: BasisOndersteuning(s) + Budget.


Soms heb je maar af en toe zorg en ondersteuning nodig. Dit noemt men basisondersteuning. Met een basisondersteuningsbudget kun je zelf je basisondersteuning betalen.
Om een BOB te krijgen, moet:
- je handicap erkend zijn door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
- je nood aan ondersteuning vastgesteld zijn
- je mag nog geen gebruik maken van het aanbod Niet Rechtstreeks Toegankelijke Hulp. Dit is hulp die niet voor iedereen toegankelijk is.
Is aan deze voorwaarden voldaan, dan ontvang je een budget van 300 euro per maand. Daarmee kan je zelf ondersteuning kopen. Je mag dit vrij doen zonder dat je dit moet verantwoorden. Er moeten geen bewijzen worden voorgelegd.
 
Enkele voorbeelden van wat je met een BOB kunt doen:
- je kan thuiszorgdiensten betalen
- of je mantelzorgers vergoeden
- je kan de kosten van je vrijwilliger(s) vergoeden
- je kan dienstencheques aankopen voor de schoonmaak van je huis
- je kan je boodschappen aan huis laten brengen
- je kan er je strijk mee uitbesteden
- je kan ermee naar de dagopvang, als je zin hebt om mensen te ontmoeten
- je kan aangepaste vervoerdiensten betalen
- je kan beroep doen op het rechtstreeks toegankelijke aanbod van diensten en voorzieningen van het VAPH.
- enzovoort
- enzoverder

 

Iedere persoon met een handicap zal een BOB krijgen. Maar niet iedereen tegelijk. Wel stap voor stap. Het BOB zal worden uitbetaald door je zorgkas.
Het is niet zo dat je door een BOB te krijgen, je andere tegemoetkomingen verliest. Je kan het BOB krijgen samen met:
– een tegemoetkoming van de zorgverzekering
– je inkomensvervangende tegemoetkoming of integratietegemoetkoming.
– je mag ook nog steeds een tegemoetkoming voor hulpmiddelen aanvragen bij het VAPH.
Is het in orde en krijg je je budget, maar heb je vragen over hoe je het best besteedt, vraag ons gerust raad. Inclusie Vlaanderen geeft je graag bijstand.

TRAP 2
Het basisondersteuningsbudget wordt ‘trap 1’ genoemd.  Want er is ook een tweede trap. Gelukkig maar!
Want soms is je handicap zwaarder en heb je meer speciale ondersteuning nodig. Dan heb je niet genoeg met het BOB.
In dat geval kun je bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap een “persoonsvolgend budget” aanvragen. Dat is de tweede trap.
Met het persoonsvolgend budget krijg je toegang tot de niet-rechtstreeks toegankelijke hulp. Dat is hulp die je niet rechtstreeks kunt krijgen maar waar je eerst een ommetje langs het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap moet voor maken.

Wat is een persoonsvolgend budget?
Dit budget is niet voor iedereen gelijk. Het wordt aangepast aan de noden van elke persoon met een handicap.
Met dit budget kan je zorg op maat kopen. Hoe meer speciale zorg iemand nodig heeft, hoe meer geld hij zal krijgen. Of hoe hoger je voucher zal zijn. Een voucher is een bon met de waarde van geld.
Met een persoonsvolgend budget kun je kiezen welke Niet-Rechtstreeks Toegankelijke Hulp het best bij je past. Je kan gaan shoppen in de winkel van erkende zorgaanbieders: diensten en voorzieningen.
Misschien ben je al klant in een voorziening. Je gaat bijvoorbeeld overdag naar een dagcentrum en je bent er graag. Dan blijf je daar toch gewoon! Jij bent de baas. 
Of je kreeg al een Persoonlijke Assistentie Budget (PAB). Dat loopt gewoon verder, alleen krijgt het nu een andere naam: het persoonsvolgend budget (PVB).

Met een persoonsvolgend budget kun je alle kanten uit.
Met een persoonsvolgend budget kan je je zorg helemaal zelf organiseren.
Je kan bijvoorbeeld een persoonlijke assistent in dienst nemen. Zoals Balthasar Boma in FC De Kampioenen er één heeft.
Op die manier word je meer baas over je eigen leven.
Hoewel, met Carmen!  


Je moet wel verantwoorden waaraan je je persoonsvolgend budget besteedt. Jij en je omgeving moeten dus goed alle facturen en betaalbewijzen bijhouden.
Wie een persoonsvolgend budget krijgt, ontvangt natuurlijk geen basisondersteuningsbudget. Het is het een of het ander.
Maar natuurlijk behoud je het recht op je andere tegemoetkomingen, zoals je inkomensvervangende tegemoetkoming en integratietegemoetkoming.

Hoe vraag je een persoonsvolgend budget aan?
Je wil een persoonsvolgend budget aanvragen. Daarvoor moet je een ondersteuningsplan invullen. Terwijl je de vragen invult, krijg je een goed zicht op de ondersteuning die je nodig hebt.
Zo’n plan invullen is een hele klus. Misschien hebben zelfs de mensen uit je omgeving er moeite mee.
Gelukkig zijn er diensten om je hierbij te helpen.
 Je kan hulp vragen aan:
- de dienst maatschappelijk werk van je mutualiteit
- een Dienst Ondersteuningsplan. Deze diensten werden speciaal opgericht om ondersteuningsplannen in te vullen
- Inclusie Vlaanderen
Van zodra het ondersteuningsplan is ingevuld, kan je het indienen bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap.
Daarna zal een team mensen met jou en een aantal mensen die je goed kennen, komen praten. Dit team noemt een Multidisciplinair Team. Een woord waar je je tong over breekt. Maar in feite is het zo simpel als wat.

Een Multidisciplinair Team kan je vergelijken met het A-team uit de tv-reeks. In het A-team zitten mensen die goed zijn op verschillende terreinen. De ene weet veel van techniek, de andere is sterk, nog een andere is goed in het bedenken van oplossingen.
Net zo gaat het in het Multidisciplinair Team. Er zit een arts in, een verpleegkundige, een opvoedkundige, …. Samen zoeken ze uit of je ondersteuningsplan goed voor je is.
Dit team maakt daarna een verslag op. Dit verslag dienen ze in bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap. In het Agentschap zullen ze ook dit verslag bestuderen. Daarna zullen ze zeggen: Oké, deze persoon heeft die en die ondersteuning nodig. Daarvoor is zoveel budget nodig.
Daarna zullen ze je een brief sturen waarin staat hoeveel budget je mag verwachten.
Dromen zijn geen bedrog

Met dit nieuwe systeem kun je als persoon met een handicap zelf kiezen hoe en waar je wil leven.  Maar dan moet je dit wel duidelijk zeggen aan de mensen die je helpen en om je geven. Het is belangrijk dat ze weten wat je wensen zijn. Dan kunnen ze daar rekening mee houden.
Om de nieuwe zorg te doen lukken, moet je dus zeggen: Dit wil ik en dat wil ik niet.  Doe dus een goeie babbel met de mensen rondom je. Vertel hen je dromen over je toekomst. Vraag hen wat allemaal mogelijk is. Dit is heel belangrijk. Vergeet het niet!
Zo krijg je de regie over je eigen leven. Een leven als een film met een ‘happy end’